Πάρα πολλοί ταξιδιώτες θεωρούν ότι αν δεν ενεργοποιήσουν τη λειτουργία πτήσης στο τηλέφωνό τους κατά την πτήση, μπορεί να προκαλέσουν δυστύχημα.
Μόλις επιβιβαστούν όλοι οι επιβάτες και κλείσουν οι πόρτες του αεροσκάφους, όλα τα τηλέφωνα στο αεροσκάφος υποτίθεται ότι έχουν ενεργοποιημένη τη λειτουργία πτήσης. Με αυτήν τη ρύθμιση ενεργοποιημένη, τα ραδιόφωνα του τηλεφώνου απενεργοποιούνται, διακόπτοντας τις επιλογές συνδεσιμότητας όπως η κινητή τηλεφωνία, το Wi-Fi και το Bluetooth.
Ωστόσο, ακόμα κι αν έχετε το τηλέφωνό σας σε λειτουργία πτήσης, αν η πτήση στην οποία βρίσκεστε προσφέρει Wi-Fi στους επιβάτες, θα μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε. Όπως και τα ακουστικά με Bluetooth. Υπάρχουν όμως διαφορετικές απόψεις σχετικά με το τι θα συμβεί αν δεν ενεργοποιήσετε τη λειτουργία πτήσης ενώ είστε επιβάτης σε πτήση.
Σύμφωνα με τον Gary Coxe, πιλότο και εκπαιδευτή πτήσεων που έχει καταγράψει 7.000 ώρες πτήσης, αν ξεχάσετε να ενεργοποιήσετε τη λειτουργία πτήσης και βρίσκεστε σε πτήση, «τίποτα» δεν θα συμβεί .
Ένας βετεράνος του Αμερικανικού Στρατού, γνωστός με το όνομα PerchPoint στο TikTok, συμφωνεί ότι αν δεν ενεργοποιήσετε τη λειτουργία πτήσης, το τηλέφωνό σας δεν πρόκειται να πέσει από τον ουρανό. Ωστόσο, υπάρχει η πιθανότητα, αν μόνο τρεις ή τέσσερις επιβάτες προσπαθούν να συνδεθούν σε ένα δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, τα ραδιοκύματα από αυτά τα τηλέφωνα να επηρεάσουν τα ραδιοκύματα των ακουστικών που χρησιμοποιούνται στο πιλοτήριο για επικοινωνίες. O PerchPoint συγκρίνει τις παρεμβολές που προκαλούνται από τα τηλέφωνα των επιβατών με τον βουητό ενός κουνουπιού και τον αποκαλεί «ενοχλητικό».
Αυτό θα μπορούσε να είναι σημαντικό εάν ο καιρός ή άλλα προβλήματα αφήνουν τον πιλότο με περιορισμένη ορατότητα. Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο πιλότος βασίζεται σε πληροφορίες από το έδαφος που του μεταδίδονται μέσω των ακουστικών του. Έτσι, εάν οι παρεμβολές από smartphones εμποδίζουν τον πιλότο να ακούσει οδηγίες από τον πύργο, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι καταστροφικό. Η FAA αναφέρει ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται κατά την πτήση μόνο εάν δεν επηρεάζει την ασφάλεια ή τις επικοινωνίες ενός αεροπλάνου.
Το 2013, η FCC αποφάσισε ότι με τη νέα τεχνολογία που ήταν διαθέσιμη εκείνη την εποχή, οι επιβάτες μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους κατά την πτήση, εφόσον ήταν ενεργοποιημένη η λειτουργία πτήσης. Την ίδια χρονιά, το CNN ανέφερε ότι το 33% των επιβατών με τους οποίους μίλησε άφησαν μια φορητή συσκευή αναμμένη ενώ βρίσκονταν σε αεροπλάνο χωρίς καμία επίπτωση σε όλους τους επιβάτες, το πλήρωμα και το αεροπλάνο. Το CNN διαπίστωσε επίσης ότι από το 2003 έως το 2009, υπήρχαν μόνο 29 περιπτώσεις όπου τα κινητά τηλέφωνα ήταν ύποπτα για παρεμβολές σε μια πτήση.
Οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ δεν υποχρεούνται να θέτουν τα τηλέφωνά τους σε λειτουργία πτήσης κατά τη διάρκεια της πτήσης. Αρκετές αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη επιτρέπουν στους επιβάτες να στέλνουν μηνύματα κειμένου και να πραγματοποιούν κλήσεις κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, επειδή από τον Ιούνιο του 2023, οι αεροπορικές εταιρείες-μέλη της ΕΕ είναι υποχρεωμένες να εξοπλίσουν τα αεροπλάνα τους με “picocell”, δηλαδή φορητούς πύργους κινητής τηλεφωνίας.
Παρόλο που κανείς δεν έχει φυλακιστεί ποτέ επειδή δεν τήρησε τους κανόνες σχετικά με τη χρήση της λειτουργίας πτήσης σε αεροπορικές πτήσεις, σε ορισμένους επιβάτες έχουν επιβληθεί πρόστιμα και τουλάχιστον ένας αποβλήθηκε από αεροπλάνο επειδή διαφώνησε με μια αεροσυνοδό το 2018 σχετικά με το αν το τηλέφωνό της ήταν σε λειτουργία πτήσης.
Σύμφωνα με το Travel + Leisure, ακόμη και αν δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι οι παρεμβολές από smartphone θα προκαλέσουν συντριβή αεροπλάνων, είναι καλύτερο να ενεργοποιήσετε τη λειτουργία πτήσης εάν σας ζητηθεί να το κάνετε ως επιβάτης. Προκειμένου να προετοιμαστείτε για μια πτήση, μπορείτε να κατεβάσετε εκ των προτέρων μερικές ταινίες ή τηλεοπτικές εκπομπές στο τηλέφωνό σας. Έτσι μπορείτε να μείνετε απασχολημένοι κατά την πτήση έχοντας παράλληλα ενεργοποιημένη τη λειτουργία πτήσης.
Συμπερασματικά, η μη τήρηση των κανόνων μπορεί να μην προκαλέσει την πτώση του αεροπλάνου στο οποίο επιβαίνετε αλλά θα μπορούσε να κάνει τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα για τον πιλότο υπό ορισμένες καιρικές συνθήκες. Το τελευταίο πράγμα, λοιπόν, που θέλετε να κάνετε για τον πιλότο πάνω στον οποίο βασίζετε τη ζωή σας για να σας μεταφέρει με ασφάλεια στο έδαφος είναι να του δυσκολέψετε την εργασία του.